Nyilvánosságra hozták a Magyar Iparkamara megbízásából készült tanulmányt, amelyet a Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet készített abból a célból, hogy feltárja a hetedik osztályos tanulók szakma és pályaválasztással kapcsolatos ismereteit és szándékait.

A szülők szemszögéből nézve az eredményeket megállapítható, hogy vannak, akik a választást a gyerek döntésére bízzak, de sokan elvárják, hogy gyermekük az ő szakmáját válassza. Ugyanakkor olyan tendencia is megfigyelhető, hogy az alacsonyabb végzettségűek a gyerek részére a maga végzettségénél egy kategóriával magasabb szintű képzést képzel el.

A kutatás kiemeli, hogy a döntés meghozatalát abban az esetben is az otthoni háttér befolyásolja, ha a szülők nem kívánnak a pályaválasztás terén beleszólni gyermekük döntésébe.

Érdekes dolog figyelhető meg a tanulók részéről: egyrészt van a szellemi munkát választó csoportja, amelyet annak ellenére választanának, hogy kellő ügyességgel rendelkeznének fizikai szakmákhoz. Másrészt elkülönül azon gyerekek csoportja, akiket érdekel a barkácsolás, szerelés és vonzódnak a fizikai munkához. Vannak jelentős számban köztük olyanok is, akiket szüleik saját szakmájának folytatójaként képzelnek el. Valószínűleg ők a szakmunkás végzettséget adó iskolák padjaiba ülnek be.

kőműves képzés

Ugyanakkor, ha családban a szülők alacsony végzettségűek, rossz munkaerő piaci körülmények között élnek, ebben az esetben a gyermek inkább egy jó szakmát, például egy kőműves képzést választ, amely számára gyors és biztos elhelyezkedést biztosít.

Pedig a jövő szempontjából hasznos lenne, hogy jól képzett, akár érettségivel is rendelkező fiatalok kerüljenek a munkaerőpiacra. Mivel későbbiekben könnyebben tudnának akár szakmát váltani, vagy tágabb munka és továbblépési lehetőség birtokába kerülnének, amellyel kompenzálni tudnák a családi hátterükből fakadó hátrányokat. Olyan szociális képességek megszerzésére lenne szükségük, amelyjel mind a probléma megoldási képességüket, mind a megküzdési stratégiájukat fejleszteni tudnák.

(forrás: Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet: Általános iskolások pályaválasztása 2019)